Uppdrag: skapandet av hemsida, broschyr, få fler intresserade av partiet
Typ av organisation: politisk
Hemsida: http://wpskane.kristdemokraterna.se/orkelljunga/
Facebook: Kristdemokraterna i Örkelljunga
Det lokala partiet i Örkelljunga kontaktade mig då de fått höra att jag jobbade med design och hemsidor. Medlemmarna frågade mig om jag kunde hjälpa dem med detta och med övrig kommunikation utåt. Jag såg uppdraget som en rolig utmaning då jag aldrig jobbat med politik förut (jag vill dock påpeka att jag är politisk neutral i mina arbeten och kreationer).
Strategi
Min strategi hade två huvudmål: få partiet att framstå som personligt och modernt. Min drivande fråga var: “Hur får man den ointresserade av kristdemokraterna intresserad?”
Först började jag med att sätta mig in partiets värderingar, lärde känna medlemmarna och bad dem skriva ner vilka de var och vad de hade för vision för samhället. Dels för att klargöra det för mig själv och dels för att lära känna medlemmarna.
Det första jag gjorde på hemsidan var att skapa personliga presentationer från materialet jag hade samlat ihop. Sen började jag sätta mig in i partiets olika mål och kategoriserade dem, förenklade språket till ett konkret och vardagligt språk. Utifrån vad jag och medlemmarna medlade fram så hjälpte jag dem att designa en broschyr som de skickade ut med posten. Klicka här för att se PDF filen för broschyren som veks i tre delar.
Samtidigt som broschyren framställdes så skapade jag en Facebook-gilla-sida. Varje vecka publicerade jag ett tema ex. “äldrevården” och skrev de förenklade punkterna från broschyren på Facebook och refererade till hemsidan för den som ville läsa mer om ämnet. Jag bad även en av partimedlemmarna skriva ett inlägg eller dela en artikel om ämnet som också publicerades på hemsidan och Facebook. Alla inlägg som gjordes fick hashtagen #KDorkelljunga så att de som var intresserade lätt kunde hitta information knuten till partiet. Jag ville att all kommunikation skulle vara sammanhängande samt att budskapet verkligen skulle gå fram… och det gick fram!
Partiet var det enda i Örkelljunga som inte förlorade mandat till något annat parti och intresset för Kristdemokraterna i Örkelljunga ökade. Facebooksidan får än idag fler visningar var månad och olika personer hade under och efter valet meddelat partimedlemmarna att de följt partiet på Facebook.
Referens: Magnus Håkansson, ordförande, 070 698 63 73 eller 0435 502 15
- Folder till utskick för Kristdemokraterna.
- Folder till utskick för Kristdemokraterna sida 2
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.